The Role Of Public Relations In Reducing The Spread Of The Drug Phenomenon
DOI:
https://doi.org/10.61710/ekcjte78Keywords:
Keywords: Public Relations, Phenomenon, Public.Abstract
The drug problem has become one of the most social and humanitarian problems facing societies nowadays. It was not in the past to the extent it is witnessing now, as there is hardly a society devoid of this dangerous scourge, which has worsened and become more widespread, and societies have begun to fear its impact on the economy and the safety and security of its individuals. Because it has become a crime in itself, and the accompanying disintegration of society, the destruction of the family entity, and the danger of the scourge increases day after day, and the focus is on conducting many studies and research that contribute to determining the dimensions of the drug problem, and proposing appropriate solutions to help decision-makers prepare a strategy aimed at developing work from This is a dangerous phenomenon that is devastating society, and intensively prepare educational programs to combat this scourge, and identify the role of public relations in reducing the spread of the drug phenomenon.
The goal of this research is to identify the role of public relations in reducing the spread of the drug phenomenon, through what public relations does to reach results that benefit decision-makers, especially society in general and university students in particular.
This research deals with (the role of public relations in reducing the spread of the drug phenomenon). A field study was conducted from the point of view of the students of Imam al-Kadhim (peace be upon him) University College.
The research relied on the descriptive approach, as it used the survey approach, which is one of the most widely used approaches through which data and information can be collected through the methods and methods of descriptive statistics, and transformed into quantitative data that is capable of statistical treatment and an impact study on Imam Al-Kadhim (peace be upon him) University College.
The researcher distributed the scale form to a random stratified sample, is of great importance in obtaining samples representing Imam al-Kadhim (peace be upon him) University College in Baghdad. The field study was conducted on the internal student population of (100) students represent the research community, consisting of The research came from a methodological and theoretical framework, in addition to a field study according to a questionnaire specific to the research problem. The research came out with a set of results, conclusions and recommendations.
References
المصادر
أولا: الكتب العربية
ابن منظور. (بلا تاريخ). معجم لسان العرب .
أبو أصبع. صالح خليل. (1998). العلاقات العامة والاتصال الإنساني، عمان : دار الشروق.
أبو النصر. مدحت محمد. (2008). مشكلة تعاطي وإدمان المخدرات، الجيزة : مصر , الدار العالمية للنشر والتوزيع.
انشاصي. هناء نزار. (2001). المخدرات , أسبابها , الوقاية منها، عمان : دار الفكر للطباعة والنشر والتوزيع.
بدوي. أحمد زكي. (1977). معجم المصطلحات , العلوم الاجتماعية، بيروت : مكتبة لبنان.
جاد الله. محمد بهجت. (1999). العلاقات العامة والخدمة الاجتماعي، الاسكندرية : المكتب الجامعي الحديث.
الحمادي. أحمد خليفة. (2002). ظاهرة المخدرات واثرها في المجتمع الدمام : مطابع الشرق التجارية.
خضر. جميل أحمد. (1998). العلاقات العامة، عمان : دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة .
رشوان، عبد الحميد. (1997). العلاقات العامة والإعلام من منظور علم الاجتماع، الاسكندرية، المكتب الجامعي الحديث .
زعزع. أمير محمد. (2021). إدارة العلاقات العامة، القاهرة، العربي للنشر والتوزيع.
السعد. صالح. (1997). المخدرات , اضرارها وأسباب انتشارها , (سلسلة المخدرات)، عمان : مكتبة دار الثقافة للنشر والتوزيع.
الشامي. لبنان هاتف و جرادات. عبد الناصر. (2001). العلاقات العامة في الإدارة (المبادئ والاسس العلمية ) المركز القومي للنشر.
الشرمان. زياد محمد. (2001). مبادئ العلاقات العامة، عمان : دار صفاء.
الصحن. محمد فريد. (1993). العلاقات العامة , المبادئ والتطبيق، الاسكندرية : الدار الجامعية للطباعة والنشر والتوزيع .
غباري. محمد سلامة. (2007). الإدمان خطر يهدد الأمن الاجتماعي، الاسكندرية : مصر , دار الوفاء للطباعة والنشر .
كنعان. علي. (2014). العلاقات العامة في الصحافة والإعلام، عمان : دار الايام للنشر والتوزيع .
منصور. سمير حسن. (2005). مناهج العلاقات العامة من منظور الخدمة الاجتماعية، الاسكندرية : دار المعرفة الجامعية .
ثانياً: الرسائل والاطاريح الجامعية
الرشيدي. حبيب بن حباس إبراهيم. (2009). الآثار الاجتماعية لتعاطي المخدرات على نزلاء سجن حائل في السعودية , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة مؤتة , الأردن.
سعدان. فؤاد حسين. (2004). دور العلاقات العامة في الأجهزة العامة الحكومية , في الجمهورية اليمنية , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة القاهرة , كلية الإعلام.
العنزي. زامل سند. (2009). تأثير المخدرات في السلوك المنحرف من وجهة نظر المتعاطين المكررين للإدمان في السعودية , دراسة تطبيقية في مستشفى الامل في الرياض , رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة مؤتة , الاردن.
مسيلي. ياسين. (2009). دراسة ميدانية بالمستشفى الجامعي , ابن باريس – قسنطينة , رسالة ماجستير غير منشورة , كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية – قسم علوم الإعلام والاتصال , جامعة منتوري قسنطينة.
ثالثاً: الكتب الاجنبية
Cultip and center. (1999). Effective public Relations, forth edition prentice hall Inc , Englewood cliffs , new jersey.
Dea krucke berg. (1998). future re conciliation of multicultural perspectives in public relations ethics, public relations quarterly, vol. 43no.
Nguyen Nhat . (2017) . corporate PR, Link edin , available at : https://www.slideshare.net /Duynguyen 108 / over view - off - corporate - Pr.
Sources
First: Arabic books
Ibn Manzur. (no date). Lisan al-Arab dictionary.
Abu Usbaa. Saleh Khalil. (1998). Public Relations and Human Communication, Amman: Dar Al Shorouk.
Abu Al-Nasr. Medhat Muhammad. (2008). The Problem of Drug Abuse and Addiction, Giza: Egypt, International House for Publishing and Distribution.
Anshasi. Hana Nizar. (2001). Drugs, their causes, prevention, Amman: Dar Al-Fikr for Printing, Publishing and Distribution.
Bedouin. Ahmed Zaki. (1977). Dictionary of Terms, Social Sciences, Beirut: Lebanon Library.
Jadallah. Muhammad Bahjat. (1999). Public relations and social service, Alexandria: Modern University Office.
Al-Hammadi. Ahmed Khalifa. (2002). The phenomenon of drugs and its impact on society, Dammam: Al-Sharq Commercial Press.
Khadr. Jamil Ahmed. (1998). Public Relations, Amman: Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing.
Rashwan, Abdel Hamid. (1997). Public relations and media from a sociological perspective, Alexandria, Modern University Office.
shake. Amir Muhammad. (2021). Public Relations Department, Cairo, Al-Arabi Publishing and Distribution.
Al-Saad. righteous. (1997). Drugs, their harms and the reasons for their spread, (Drugs Series), Amman: Dar Al-Thaqafa Library for Publishing and Distribution.
Al-Shami. Lebanon telephone and jars. Abdel Naser. (2001). Public Relations in Management (Scientific Principles and Foundations) National Publishing Center.
Al-Sharman. Ziad Mohammed. (2001). Principles of Public Relations, Amman: Dar Safaa.
The plate. Mohamed Farid. (1993). Public relations, principles and application, Alexandria: University House for Printing, Publishing and Distribution.
My dust. Muhammad Salama. (2007). Addiction is a threat to social security, Alexandria: Egypt, Dar Al-Wafaa for Printing and Publishing.
Canaan. on me. (2014). Public Relations in the Press and Media, Amman: Dar Al-Ayyam for Publishing and Distribution.
Mansour. Samir Hassan. (2005). Public relations curricula from a social service perspective, Alexandria: University Knowledge House.
Second: University theses and dissertations
Al-Rashidi. Habib bin Habas Ibrahim. (2009). The social effects of drug abuse on inmates in Hail prison in Saudi Arabia, unpublished master’s thesis, Mu’tah University, Jordan.
Saadan. Fouad Hussein. (2004). The role of public relations in government public agencies, in the Republic of Yemen, unpublished master’s thesis, Cairo University, Faculty of Information.
Al-Anazi. Zamil Sanad. (2009). The effect of drugs on deviant behavior from the point of view of repeat addicts in Saudi Arabia, an applied study at Al Amal Hospital in Riyadh, unpublished master’s thesis, Mu’tah University, Jordan.
Msili. Yasin. (2009). A field study at the University Hospital, Ibn Paris - Constantine, unpublished master’s thesis, Faculty of Social and Human Sciences - Department of Media and Communication Sciences, Mentouri University Constantine.
Third: Foreign books
Cultip and center. (1999). Effective public Relations, forth edition prentice hall Inc , Englewood cliffs , new jersey.
Dea krucke berg. (1998). future re conciliation of multicultural perspectives in public relations ethics, public relations quarterly, vol. 43no.
Nguyen Nhat . (2017) . corporate PR, Link edin , available at : https://www.slideshare.net /Duynguyen 108 / over view - off - corporate - Pr.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of Imam Al-Kadhum College
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.