The effect of using self-regulated learning strategies on the achievement of middle school students in mathematics and their formal thinking

Authors

  • Lecturer: Hind Abdel Razzaq Naji الجامعة المستنصرية/ كلية التربية الاساسية Author

DOI:

https://doi.org/10.61710/peqe4605

Keywords:

Keywords: (self-regulated learning strategies, formal thinking, achievement)

Abstract

       The research aimed to identify research is to find the effect of self-regulated learning strategies on achievement and formal thinking among female middle school students in mathematics. To achieve the research objectives, the researcher used the quasi-experimental method appropriate to the nature of the research. The research sample consisted of (63) female students from the fourth year of middle school in high school ( Umm Amara for Girls) affiliated with the third Baghdad / Al-Karkh Directorate for the academic year (2022-2023). The sample was chosen intentionally. Section (A) was chosen by (32) to represent the experimental group and Section (B) (31) female students to represent the control group after the two groups were rewarded on the variables (chronological age, previous knowledge, intelligence), I also prepared an achievement test consisting of (24) items and a formal thinking test consisting of (20) items. Their validity and reliability were confirmed, after applying the two tests to the two research groups and using appropriate statistical treatments. The results showed that there was a statistically significant difference at the significance level (0.05) between the average scores of the experimental group who studied according to self-regulated learning strategies and the average scores of the control group who studied according to the usual method of the achievement test and the formal thinking test, in favor of the experimental group؛ A number of recommendations and proposals were presented for the purpose of conducting subsequent research and studies.

References

المصادر :

- ابراهيم , مجدى عزيز (2009 ) : معجم مصطلحات ومفاهيم التعليم والتعلم . دار عالم الكتب , القاهرة.

- خريبة , ايناس محمد صفوت ( 2004) : " ماوراء المعرفة واستراتيجيات التنظيم الذاتي للتعلم لدى طلاب جامعة الزقازيق " , ( رسالة ماجستير غير منشورة ) , جامعة الزقازيق – كلية التربية , مصر.

- الجراح ،عبدالناصر (2010): " العلاقة بين التعلم المنظم ذاتياً والتحصيل الأكاديمي لدى عينة من طلبة جامعة اليرموك " ، المجلة الأردنية في العلوم التربوية ،المجلد (6) ، عدد (4) , عمان .

- الجرجري ، خشمان حسن علي ( 2003 ) : " اثر برنامج تعميمي لتنمية مهارات التفكير الشكلي لدى طلبة المرحلة الاعدادية ", ( أطروحة دكتوراه غير منشورة) ، كلية التربية ، جامعة الموصل .

- الجنابي , سارة كريم (2018) : " اثر استراتيجية المكعب في التحصيل والتفكير الشكلي لدى طالبات الصف الاول المتوسط في مادة الرياضيات " رسالة ماجستير غير منشورة , جامعة بغداد - كلية التربية ابن الهيثم , العراق .

- حامد , شياع خير الله و محمد مديد عراك ( 2015) : " فاعلية المنظمات الشكلية في التحصيل والتفكير الشكلي عند طلاب الصف الخامس العلمي في مادة الرياضيات " المؤتمر العلمي الدولي العاشر , جامعة واسط – كلية التربية , ص ( 995- 1040 ) , العراق .

- زيتون، كمال عبد الحميد ( 2004 ) : تدريس العلوم- رؤية بنائية ، ط (5) , دار عالم الكتب ،القاهرة.

- زيتون , عايش محمود(2007) : النظرية البنائية واستراتيجيات تدريس العلوم, ط,1 دار الشروق للنشر والتوزيع , عمان .

- سامية حسنين هلال ( 2020) : " فاعلية استراتيجية مقترحة قائمة على التعلم المنظم ذاتيا في تنمية مهارات التفكير التوليدي في الرياضيات والدافعية لتعلمها لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية " , مجلة كلية التربية ببنها , العدد ( 121) ,ج ( 5) , ص ( 1 – 42 ) .

- سماح عبد الحميد سليمان ( 2016) : " فعالية برنامج قائم على استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في تنمية التحصيل والتفكير الرياضي والاتجاه نحو التعلم المنظم الذاتي لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية " , مجلة تربويات الرياضيات , المجلد ( 19) , العدد ( 5) , ج (2) , ص ( 161 – 240) .

- سـحلول، محمـد عبد الله ( 2009) : استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا وأساليب التفكير التي تميز بين طلبة جامعة صنعاء ذوي توجهات أهداف الانجاز المرتفعة والمتدنية ،أطروحة دكتوراه غير منشورة، جامعة اليرموك , الاردن .

- سـعید , عـدنان حكمـت عبـد ( 19999) : اثـر اسـتخدام أنمـوذجین مـن نمـاذج الـتعلم التعـاوني فـي الكيمياء في التحصیل وتنمية التفكیـر الاسـتدلالي لـدى طلبـة الصـف الأول - قسـم الكيميـاء - كلية التربية ابن الهیثم , أطروحة دكتوراه غیر منشورة, كلية التربية ابن الهیثم , جامعة بغداد .

- العبسي ، محمد مصطفى ( 2010 ) : التقويم الواقعي في العملية التدريسية ، ط 8 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة ، عمان .

- العفون، نادية وعبد الصاحب ، منتهى ( 2012) : التفكير أنماطه ونظرياته وأساليب تعليمه وتعلمه, ط 2 , دار صفاء للنشر والتوزيع, عمان .

- عيسى , محمد رفقي ( 1981) : في النمو النفسي أراء ونظريات , ط 1 , دار المعارف , القاهرة .

- فايزة احمد حمادة (2013 ) : "فاعلية استخدام بعض استراتيجيات التعلم المنظم ذاتيا فى تنمية مهارات التفكير المنظومى وحل المشكلات الرياضى لدى طالبات – المرحلة الثانوية" , مجلة البحث فى التربية وعلم , مجلد ( 26 ) العدد (2) , الجزء 2 , ص ( 1-4 ), مصر .

- فريال , عبده ابو ستة و شيماء سمير انور ( 2016) : " فاعلية اسرتاتيجيات التعلم المنظم ذاتيا في تنمية مهارات كتابة البرهان الرياضى والتحصيل الرياضى لدى تلاميذ المرحلة الاعدادية " , المجلة العلمية – جامعة دمياط , العدد (71) , ص ( 1-37 ) , مصر .

- الكبيسي , عبد الواحد حميد (2007) : " تنمية التفكير بأساليب تدريسية مشوقة " , بحث مقدم الى مؤتمر العالمي للتعليم العالي في العراق , نحو تعليم علمي متطور , جامعة صلاح الدين , اربيل .

- الكبيسي , عبد الواحد حميد ( 2008) : طرق تدريس الرياضيات اساليبه ( أمثلة ومناقشات ) , ط1 , مكتبة المجتمع العربي, عمان .

- المصري , محمد ( 2009) : العلاقة بين استراتيجيات التعلم والتحصـيل الاكـاديمي لـدى طلاب وطالبـات كليـة العلـوم التربويـة بجامعـة الاسـراء الخاصـة، مجلة جامعة دمشق , العدد (25) , ص( 3-5) .

- ملحم ، سامي محمد , ( 2009 ) : القياس والتقويم في التربية وعلم النفس، ط 4 ، دار المسيرة للنشر والتوزيع والطباعة، عمان.

- المولى ، سليمان ( 2011) " أثر استراتيجية مقترحة مدعمه بالتخيل الموجه لحل المسائل الرياضية في التحصيل وتنمية التفكير الشكلي لدى طلاب الصف الخامس العلمي ", ( رسالة ماجستير غير منشورة ( جامعة الموصل- كلية التربية ، الموصل .

- الهيلات ، مصطفى ،رزق،عبدالله ، الخواجا ، أحمد (2015): المؤتمر الدولي الثاني للموهوبين والمتفوقين تحيت شعار "نحو استراتيجية وطنية لرعاية المبتكرين" ،جائزة حمدان بن راشد آل مكتوم للأداء التعليمي المتميز ،جامعة الامارات العربية المتحدة ، 19 -21 مايو, الامارات .

- وليم , عبيد (2004) : تعليم الرياضيات لجميع الاطفال في ضوء متطلبات المعايير وثقافة التفكير , دار المسيرة للنشر والتوزيع , الاردن .

المصادر الاجنبية :

- Montalvo ,F.T , & Gonzalez Torres, M.,C (2004).: self-regulated learning : current and future directions , Electronic Journal of Research in Education Psychology ,2(1), ) 1-34(

- Pintrich,P.R.,& Schunk ,K,D.H .(2004): Motivation in education : Theory, research and application . Englewood Cliffs, NJ; 2 nd edition prentice Hall Merrill.

-Tracy, B., Reid, R., & Graham, S. (2009): Teaching young students strategies for planning and drafting stories: The impact of self-regulated strategy development. The Journal of Educational Research, 102(5),) 323-332 . (

- Zimmerman, B. J. (1989): A social cognitive view of self-regulated academic learning, Journal of educational psychology, 81(3), 329.‏

Sources :

- Ibrahim, Magdy Aziz (2009): A dictionary of terms and concepts of teaching and learning. Dar Alam Al-Kutub, Cairo.

- Khariba, Enas Muhammad Safwat (2004): “Metacognition and self-regulation strategies for learning among students at Zagazig University,” (unpublished master’s thesis), Zagazig University - Faculty of Education, Egypt.

- Al-Jarrah, Abdel Nasser (2010): “The relationship between self-regulated learning and academic achievement among a sample of Yarmouk University students,” Jordanian Journal of Educational Sciences, Volume (6), Number (4), Amman.

- Al-Jarjari, Khashman Hassan Ali (2003): “The impact of a generalization program for developing formal thinking skills among middle school students,” (unpublished doctoral dissertation), College of Education, University of Mosul.

- Al-Janabi, Sarah Karim (2018): “The effect of the cube strategy on achievement and formal thinking among female first-year intermediate students in mathematics,” unpublished master’s thesis, University of Baghdad - Ibn al-Haytham College of Education, Iraq.

- Hamid, Shiaa Khairallah and Muhammad Madeed Arrak (2015): “The effectiveness of formal organizations in the achievement and formal thinking of fifth-grade students in mathematics,” the Tenth International Scientific Conference, Wasit University - College of Education, pp. (995-1040), Iraq. .

- Zaytoun, Kamal Abdel Hamid (2004): Teaching Science - A Constructivist Vision, 5th edition, Dar Alam al-Kutub, Cairo.

- Zaitoun, Ayesh Mahmoud (2007): Constructivist theory and strategies for teaching science, 1st edition, Dar Al-Shorouk for Publishing and Distribution, Amman.

- Samia Hassanein Hilal (2020): “The effectiveness of a proposed strategy based on self-regulated learning in developing generative thinking skills in mathematics and motivation to learn it among middle school students,” Journal of the College of Education in Benha, Issue (121), Part (5), p. (1). – 42).

- Samah Abdel Hamid Suleiman (2016): “The effectiveness of a program based on self-regulated learning strategies in developing achievement, mathematical thinking, and the tendency toward self-regulated learning among middle school students,” Mathematics Educational Journal, Volume (19), Issue (5), C ( 2), pp. (161-240).

- Sahloul, Muhammad Abdullah (2009): Self-regulated learning strategies and thinking styles that distinguish between Sana’a University students with high and low achievement goal orientations, unpublished doctoral dissertation, Yarmouk University, Jordan.

- Saeed, Adnan Hikmat Abd (19999): The effect of using two models of cooperative learning in chemistry on the achievement and development of deductive thinking among first year students - Department of Chemistry - College of Education Ibn Al-Haytham, unpublished doctoral thesis Ibn al-Haytham College of Education, University of Baghdad.

- Al-Absi, Muhammad Mustafa (2010): Realistic Evaluation in the Teaching Process, 8th edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

- Al-Afoun, Nadia and Abdel-Sahib, Muntaha (2012): Thinking, its patterns, theories, and methods of teaching and learning, 2nd edition, Dar Safaa for Publishing and Distribution, Amman.

- Issa, Muhammad Rifqi (1981): Opinions and theories on psychological development, 1st edition, Dar Al-Maaref, Cairo.

- Fayza Ahmed Hamada (2013): “The effectiveness of using some self-regulated learning strategies in developing systemic thinking and mathematical problem-solving skills among female students - secondary school,” Journal of Research in Education and Science, Volume (26), Issue (2), Part 2, p. (1-4), Egypt.

- Faryal, Abdo Abu Sitta and Shaima Samir Anwar (2016): “The effectiveness of self-regulated learning strategies in developing mathematical proof writing skills and mathematical achievement among middle school students,” Scientific Journal - Damietta University, Issue (71), pp. (1-37). ) , Egypt .

- Al-Kubaisi, Abdul Wahed Hamid (2007): “Developing thinking through interesting teaching methods,” research presented to the International Conference on Higher Education in Iraq, Towards Advanced Scientific Education, Saladin University, Erbil.

- Al-Kubaisi, Abdul Wahed Hamid (2008): Methods of teaching mathematics and its methods (examples and discussions), 1st edition, Arab Society Library, Amman.

- Al-Masry, Muhammad (2009): The relationship between learning strategies and academic achievement among male and female students of the Faculty of Educational Sciences at Al-Israa Private University, Damascus University Journal, issue (25), pp. (3-5).

Melhem, Sami Muhammad, (2009): Measurement and Evaluation in Education and Psychology, 4th edition, Dar Al-Masirah for Publishing, Distribution and Printing, Amman.

- Al-Mawla, Suleiman (2011) “The effect of a proposed strategy supported by guided imagination for solving mathematical problems on the achievement and development of formal thinking among fifth-grade scientific students,” (unpublished master’s thesis (University of Mosul - College of Education, Mosul).

- Al-Hailat, Mustafa, Rizq, Abdullah, Al-Khawaja, Ahmed (2015): The Second International Conference for the Gifted and Talented, saluting the slogan “Towards a National Strategy for Nurturing Innovators,” Hamdan Bin Rashid Al Maktoum Award for Distinguished Academic Performance, United Arab Emirates University, May 19-21. , The UAE .

- William, Obaid (2004): Teaching mathematics to all children in light of the requirements of standards and the culture of thinking, Dar Al-Masirah for Publishing and Distribution, Jordan.

Foreign sources:

- Montalvo ,F.T , & Gonzalez Torres, M.,C (2004).: self-regulated learning : current and future directions , Electronic Journal of Research in Education Psychology ,2(1), ) 1-34(

- Pintrich,P.R.,& Schunk ,K,D.H .(2004): Motivation in education : Theory, research and application . Englewood Cliffs, NJ; 2 nd edition prentice Hall Merrill.

-Tracy, B., Reid, R., & Graham, S. (2009): Teaching young students strategies for planning and drafting stories: The impact of self-regulated strategy development. The Journal of Educational Research, 102(5),) 323-332 . (

- Zimmerman, B. J. (1989): A social cognitive view of self-regulated academic learning, Journal of educational psychology, 81(3), 329.‏

Published

2023-12-31

How to Cite

The effect of using self-regulated learning strategies on the achievement of middle school students in mathematics and their formal thinking. (2023). Journal of Imam Al-Kadhim College, 7(4), 409-435. https://doi.org/10.61710/peqe4605