The religious interpretation of epidemics according to some Muslim historians - the plague as an example
DOI:
https://doi.org/10.61710/pgn1bz56Abstract
Thes research talking about the topic of interpretation of epidemics especially the plague, according to Muslim historians. this topic that historians have many written about until they provided many details about its spread and the reasons for its acquisition. They were forced to attribute the cause of this epidemic to an unseen reason, as it was transgressed by one of God’s soldiers who takes revenge on those. Those who ruled against immoral acts, were addicted to sins, and openly committed them, driven by their religious and mental culture. idiologies that characterize them and stemming from their faith, being the natural and inherited epidemics that strike people throughout the era of the Islamic State and its long life, are only an punishments for sinners and alert the unwary, without confirming its causes wether its natural,as it was affected by disasters and epidemics Even though we believe that everything is in the hands of God and He is the owner of everything in the universe and directs it according to His will, here we are looking through this study to show that these metaphysical explanations do not contradict the saying that everything that occurs in the universe has natural causes for its formation, far from Non-material - metaphysical - reasons, and the study attempts to explain those reasons
References
- أحمد بن علي بن حجر العسقلاني. (1411هـ). بذل الماعون في فضل الطاعون، دار العاصمة، الرياض – السعودية.
- أحمد بن علي بن عبد القادر العبيدي المقريزي. (1997). السلوك لمعرفة دول الملوك، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان .
- أبو بكر عبدالله بن أحمد بن عبيد بن سفيان ابن أبي الدنيا البغدادي الأموي. (1996). العقوبات، ط1، دار ابن حزم، بيروت، 1996.
- أبو بكر محمد بن ابراهيم بن يعقوب الكلاباذي. (2008). بحر الفوائد المشهور بمعاني الأخبار، دار السلام، القاهرة - مصر.
- أبو جعفر محمد بن جرير الطبري. (1967). تاريخ الرسل والملوك، ط2، دار المعارف، القاهرة – مصر.
- جمال الدين أبو الفرج عبد الرحمن بن علي بن الجوزي . (1992). المنتظم في تاريخ الملوك والأمم، ط1، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان .
- جمال الدين أبو المحاسن يوسف بن تغري بردي بن عبدالله الظاهري. (د.ت). وزارة الثقافة والإرشاد القومي، القاهرة – مصر.
- روبرت أس جونفريد. (2017). الموت الأسود جائحة طبيعية وبشرية في عالم العصور الوسطى، المركز القومي للترجمة، القاهرة - مصر.
- سراج الدين عمر بن إبراهيم بن نجيم المصري. (2002). النهر الفائق في شرح كنز الدقائق، دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان.
- شمس الدين أبو عبدالله محمد بن أبي بكر ابن القيم الجوزية. (1998). زاد المعاد في هدي خير العباد، مؤسسة الرسالة، بيروت – لبنان.
- شمس الدين أبو عبدالله محمد بن أبي بكر ابن القيم الجوزية. (د.ت). الطب النبوي، دار الهلال، بيروت -لبنان .
- شمس الدين أبو عبدالله محمد بن أحمد بن عثمان الذهبي . (2003). تاريخ الإسلام ووفيات المشاهير والأعلام، ط1، دار الغرب الإسلامي، بيروت – لبنان.
- ابو عبدالله أحمد بن حنبل. (2001). مسند أحمد، ط1، مؤسسة الرسالة، بيروت، لبنان.
- ابو عبد الله الحاكم النيسابوري. (1990). المستدرك على الصحيحين، دار الكتب العلمية، بيروت، 1990.
- ابو عبدالله محمد بن عبدالله بن الخطيب. (2015). مقنعة السائل عن المرض الهائل، دار الأمان، الرباط – السعودية.
- ابو عبد الله محمد بن محمد المنبجي. (2016). كتاب الطاعون وأحكامه، دار بن حزم، بيروت - لبنان.
- أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد الفراهيدي (د.ت). كتاب العين، دار ومكتبة الهلال، القاهرة – مصر.
- أبو علي الحسين بن علي بن سينا. (1999). القانون في الطب، دار الكتب العلمية، بيروت - لبنان.
- أبو عمر يوسف بن عبدالله بن محمد ابن عبد البر النمري. (1387هـ). التمهيد لما في الموطأ من المعاني والأسانيد، وزارة عموم الاوقاف والشؤون الإسلامية، المغرب.
- أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير الدمشقي. (1988). البداية والنهاية، ط1، دار إحياء التراث العربي، بيروت – لبنان.
- أبو الفضل عياض بن موسى اليحصبي (1998). إكمال المعلم بفوائد مسلم، دار الوفاء، القاهرة - مصر.
- مجد الدين المبارك بن محمد بن محمد بن عبد الكريم ابن الأثير الشيباني. (1979). النهاية في غريب الحديث والأثر، المكتبة العلمية، بيروت - لبنان.
- محمد بن أحمد بن أياس. (1984). بدائع الزهور في وقائع الدهور، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة - مصر.
- محمد بن اسماعيل البخاري. (1987). الجامع الصحيح المختصر، ط3، دار ابن كثير - دار اليمامة، بيروت – دمشق.
- أبو محمد عبدالله بن مسلم بن قتيبة الدينوري. (1992). المعارف، ط2، الهيئة المصرية العامة للكتاب، القاهرة – مصر.
- مسلم، مسلم بن الحجاج. (1991). المسند الصحيح المختصر بنقل العدل عن العدل إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم، دار إحياء الكتب العربية - عيسى البابي الحلبي وشركاه، بيروت - لبنان.
- أبو منصور عبد الملك بن محمد بن إسماعيل الثعالبي (د.ت). ثمار القلوب في المضاف والمنسوب، دار المعارف، القاهرة - مصر.
- أبو الوليد سليمان بن خلف الباجي. (1332هـ). كتاب المنتقى شرح موطأ إمام دار الهجرة مالك بن أنس، مطبعة السعادة، القاهرة - مصر.
- أبو يعلى أحمد بن علي بن المثنى التميمي. (2013). مسند أبي يعلى، ط1، دار الحديث، القاهرة - مصر.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of Imam Al-Kadhum College
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.