Abrogation in divine religions-a critical study-

Authors

  • Asist.prof.Dr. Thabit Mahdi Hammadi Al-Janabi University of Mosul - College of Islamic Sciences Author

DOI:

https://doi.org/10.61710/f41j3t89

Abstract

Abstract:

God Almighty created man and created religion for him in order to regulate peoples relationship with each other and regulate their relationship with God Almighty, He Almighty chose for His servants a valuable religion, which He made for all people and sent in it and sent the messenger prophets, so he said what does it mean  ''Indeed, the religion in the sight of Allāh is Islām. And those who were given the Scripture did not differ except after knowledge had come to them - out of jealous animosity between themselves. And whoever disbelieves in the verses of Allāh, then indeed, Allāh is swift in [taking] account. ''(Āl-‘Imrān19) which is the religion of monotheism that the all of the prophets and messengers, peace be upon them, came about, God Almighty divided this religion that He chose for His servants into different jurisprudenc , so there was Judaism first, then Christianity,and then was sealed with the  Islam, Then it concluded with the Islam, which God Almighty singled out for this late nation, and made their Prophet Muhammad, may God bless him and grant him peace, a herald and a warner for all mankind. There was disagreement over whether it was the jurisprudenc of Islam, Whether or not it abrogated the  that who came before , some of them denied abrogation in general, and some of them permitted it rationally and denied quoting, and this is what we will show in this research by discussing the evidence and analysis of each group. And from God, success and payment.

References

ثبت المصادر والمراجع

القرآن الكريم.

لسان العرب, أبو الفضل محمد بن مكرم بن منظور الأفريقي المصري (ت711ه)، دار صادر، بيروت - لبنان، ط1، (د.ت).

أصول السرخسي, أبو بكر محمد بن أحمد بن أبي سهل السرخسي (ت 490ه)، حققه: أبو الوفا الأفغاني، لجنة إحياء المعارف العثمانية، حيدر آباد – الهند، ط1، 2010م.

تأويلات أهل السنة, محمد بن محمد بن محمود، أبو منصور الماتريدي, (ت 333هـ), تحقيق د. مجدي باسلوم, دار الكتب العلمية, بيروت - لبنان, ط1، 1426 هـ - 2005 م.

التحرير والتنوير, محمد الطاهر بن محمد بن محمد الطاهر بن عاشور التونسي, (ت 1393هـ), مؤسسة التاريخ العربي، بيروت – لبنان, ط 1, 1420هـ/2000م.

تفسير القرآن العظيم, أبو الفداء إسماعيل بن عمر بن كثير القرشي الدمشقي, (ت 774ه), تحقيق: محمود حسن, دار الفكر, الطبعة الجديدة, 1414هـ-1994م.

تفسير المنار, محمد رشيد بن علي رضا بن محمد شمس الدين بن محمد بهاء الدين بن منلا علي خليفة القلموني الحسيني, الهيئة المصرية العامة للكتاب, 1990م.

تمهيد الأوائل وتلخيص الدلائل, أبو بكر محمد بن الطيب بن جعفر بن القاسم أبو بكر الباقلاني (ت 403 هـ), تحقيق: عماد الدين احمد حيدر, مؤسسة الكتب الثقافية - بيروت, ط1, 1407هـ - 1987م.

التوضيح لمتن التنقيح في أصول الفقه, صدر الشريعة عبد الله بن مسعود المحبوبي (ت742ه)، دار الكتب العلمية، بيروت – لبنان، ط1، (د.ت).

التوقيف على مهمات التعاريف, محمد عبد الرحيم المناوي (1031ه), حققه: د. محمد رضوان الداية, دار الفكر, بيروت - دمشق, ط1، 1410م.

جامع البيان في تأويل القرآن, محمد بن جرير بن يزيد بن كثير بن غالب الآملي أبو جعفر الطبري, (ت 310هـ), تحقيق: أحمد محمد شاكر, مؤسسة الرسالة, ط 1, 1420 هـ - 2000 م.

رسوخ الأحبار في منسوخ الأخبار, برهان الدين أبو إسحاق إبراهيم بن عمر بن إبراهيم بن خليل الجعبريّ, (ت723 ه), دراسة وتحقيق: الدكتور حسن محمد مقبولي الأهدل, مؤسسة الكتب الثقافية، بيروت - لبنان, ط1, 1409 هـ - 1988 م.

روضة الناظر وجنة المناظر, ابن قدامة المقدسي (ت620ه), مؤسسة الريّان للطباعة والنشر والتوزيع, بيروت – لبنان، ط2, 2002م.

شرح التلويح على التوضيح لمتن التنقيح في أصول الفقه, سعد الدين مسعود بن عمر التفتازاني, دار الكتب العلمية, بيروت- لبنان, ط1.(د.ت).

فتح القدير الجامع بين فني الرواية والدراية من علم التفسير, محمد بن علي بن محمد بن عبد الله الشوكاني, (ت 1250هـ), دار ابن كثير- دار الكلم الطيب, دمشق- بيروت, ط1ـ,1414 ه.

الفصل في الملل والأهواء والنحل, علي بن أحمد بن سعيد بن حزم الطاهري أبو محمد ( ت456هـ), مكتبة الخانجي, القاهرة.(د.ت).

كتاب العين, أبو عبد الرحمن الخليل بن أحمد الفراهيدي (ت170ه), حققه: د. مهدي المخزومي، ود. إبراهيم السامرائي، دار ومكتبة الهلال، بيروت – لبنان، (د.ط)، (د.ت).

مدارك التنزيل وحقائق التأويل, أبو البركات عبد الله بن أحمد بن محمود حافظ الدين النسفي, (ت 710ه), تحقيق: يوسف علي بديوي, دار الكلم الطيب, بيروت, ط 1, 1998 م.

المدخل لدراسة الأديان, د. ثابت مهدي حمادي الجنابي, دار غيداء للنشر, عمان الأردن, ط1, 2018.

المدخل لدراسة القرآن والسنة والعلوم الإسلامية, شعبان محمد إسماعيل, دار الأنصار, 1400 ه- 1980 م.

المصباح المنير في غريب الشرح الكبير, احمد بن محمد بن علي الفيومي المقري (ت770ه), حققه: يوسف الشيخ محمد، دار المعارف، القاهرة – مصر، ط2، 2010م.

من العقيدة إلى الثورة (4) النبوة – المعاد, حسن حنفي, مؤسسة هنداوي,2020 م.

مناهل العرفان في علوم القرآن, محمد عبد العظيم الزرقاني, دار ابن حزم, بيروت –لبنان, ط 2, 1438 ه – 2017 م.

موضوع النسخ فضاء للخلاف بامتياز, بحث منشور للمؤلف على صفحة " منبر الدكتور محمد عابد الجابري.

نظرية النسخ في الشرائع السماوية, د. شعبان محمد إسماعيل, دار السلام للطباعة والنشر والتوزيع والترجمة, ط 1, 1408ه - 1988م.

الوجيز في تفسير الكتاب العزيز, أبو الحسن علي بن أحمد بن محمد بن علي الواحدي النيسابوري الشافعي, ( ت 542هـ), تحقيق صفوان عدنان داوودي, دار القلم, الدار الشامية, دمشق- بيروت, ط1, 1422 هـ.

Downloads

Published

2024-07-01

Issue

Section

المقالات

How to Cite

Abrogation in divine religions-a critical study-. (2024). Journal of Imam Al-Kadhim College, 8(2), 1-14. https://doi.org/10.61710/f41j3t89