The factors influencing the reduction of the phenomenon of derogatory media on social media platforms

Authors

  • Asst.Lect. AZHAR SUHAIL NAJM Author

DOI:

https://doi.org/10.61710/v8n1128/

Abstract

The research aims to identify the factors influencing the reduction of the phenomenon of misinformation on social media platforms, understand the tools that contribute to reducing the phenomenon of misinformation on social media platforms, determine the role and impact of relevant entities in combating the phenomenon of misinformation on social media platforms, and understand the role of education and media awareness in reducing the spread of misinformation on social media platforms. The researcher relied on a qualitative approach in this study through in-depth interviews with experts and specialists in the field of study, totaling (8) experts and specialists. To answer the research questions, the researcher arrived at the following results: One of the factors influencing the reduction of misinformation on social media platforms is raising awareness among users about the risks of misinformation and its impact on society, educating them on how to recognize fake and misleading news, and encouraging users to develop their skills in evaluating content and verifying information before sharing or relying on it. It also recommends the need to enhance awareness of the dangers of misinformation and its negative impact on society and individuals, which can be achieved through awareness campaigns on social media platforms and other media outlets. Social media platforms should adopt stricter policies to verify the accuracy of published content and combat false and misleading information

References

المصادر والمراجع

الكتب العربية

باشا، إحسان شمسي (2020). وسائل التواصل الاجتماعي رحلة في الأعماق. ط1. دار القلم.

رشتي، جيهان احمد (1987) الأسس العلمية لنظريات الإعلام. ط1. دار الفكر العربي للطباعة والنشر.

السامرائي، إيمان، والقنديلجي، عامر(2001). البحث العلمي الكمي والنوعي. ط1. دار اليازوري.

السويدي، جمال سند (2013). وسائل التواصل الاجتماعي ودورها في التحولات المستقبلية. ط1. مجموعة النيل العربية.

شقرة، علي خليل (2014). الإعلام الجديد شبكات التواصل الاجتماعي. ط1. دار أسامة للنشر والتوزيع.

عبد الحميد، محمد (1997). نظريات الإعلام واتجاهات التأثير، ط1. عالم الكتب. القاهرة.

عبد العزيز، بركات (2012). مناهج البحث الإعلامي: الأصول النظرية ومهارات التطبيق. ط1. دار الكتب الحديث.

العوفي، عبد اللطيف بن دبيان (2002). البحوث النوعية في الدراسـات الإعلاميـة. ط1. دار أمجد للنشر والتوزيع.

قاسمي، احمد (2019). تأثير مواقع التواصل الاجتماعي على الأمن المجتمعي للدول الخليجية. ط1. المركز الديموقراطي العربي للدراسات الاستراتيجية والسياسية والاقتصادية.

الكرخي، علي عبد الهادي (2017). الإعلام الجديد. ط1. دار أمجد للنشر والتوزيع.

المواقع الإلكترونية

الطائي، حسام (05/02/2023). تحليل ظاهرة المحتوى الهابط لمواقع التواصل الاجتماعي، مقال نشر على الرابط: https://husamaltaeeblog.com/2023/02/05/.

عباس، عقيل (13/ 2/2023). المحتوى الهابط في العراق: الدولة عندما تهرب نحو الأخلاق، مقال نشر على الرابط: https://www.skynewsarabia.com/blog/1596677.

الغمري، منال (26/4/2016). الإعــلام الهــــابط مســـئولية مـَــــن. مقال منشور في مجلة الأهرام. 140(47258). https://gate.ahram.org.eg/daily/News/161885/12/504256/.

المقابلات الشخصية

حسوني، حسين عبد الأمير. (مقابلة خاصة، 23/1/2024).

حياوي، أياد. (مقابلة خاصة، 5/2/2024).

فاره، حامد مجيد. (مقابلة خاصة، 18/1/2024).

المصادر الأجنبية

Stanley J. Baran and Dennis K. Davis. (2020). Mass Communication Theory: Foundations, Ferment, and Future. Cengage learning.

Stephen, Littlejohn (2009). Encyclopedia of Communication Theory, Sage Publications. Inc.

Downloads

Published

2024-07-01

Issue

Section

المقالات

How to Cite

The factors influencing the reduction of the phenomenon of derogatory media on social media platforms. (2024). Journal of Imam Al-Kadhim College, 8(1), 141-169. https://doi.org/10.61710/v8n1128/