Manifestations of Fear in the Poetry of Al-Atabi ( 220 AH) and Al-Namri (190 AH) A Comparative Study

Authors

  • Dr. Balasim Hassan Hammadi Al-Khafaji College of Education - Imam Sadiq University, peace be upon him Author

DOI:

https://doi.org/10.61710/V8N4165

Keywords:

Manifestations - Fear - Poetry - Al-Atabi - Al-Nimri

Abstract

The phenomenon of fear was repeated in the poetic output of our research, and was manifested by two motives: fear of poverty and fear of authority. Therefore, the research was divided into three sections: the first: the first: “The concept of fear and a brief overview of the lives of the two poets,” the second: “Motives of fear in the two poets,” and the third: “The effect of fear on the artistic characteristics of the two poets.” Among its results: Their praise of the caliph was motivated by fear of his sword and a request for forgiveness for their people. By balancing their texts, We find that Al-Nimri is more fearful than Al-Atabi, as Al-Atabi summarized his poem, so it was planned with thought and woven with a method using rational logic and verbal argumentation, so it aroused the admiration of rhetoricians more than it aroused Al-Rashid, while Al-Nimri’s poems aroused Al-Rashid because he touched on a political topic, so the situation required elaboration in the introduction, praise and conclusion, with rhetorical embellishments, poetic idea and method, so Al-Nimri became the poet of the Caliph, while Al-Atabi’s poetry became a measure for poets to enter the Caliph and the princes, and it is no wonder that Al-Atabi preceded his student Al-Nimri and his narrator from whom he took, and from whose sea he drew, and in whose doctrine he resembled, and we did not find poetry by Al-Nimri motivated by fear of poverty, while we found poetry by Al-Atabi that was disturbed; Between contentment in life, and complaining about poverty out of fear and grumbling, and that the story of the reconciliation between the two poets is inaccurate, and the one who was condemned in the effort is Al-Atabi, and Al-Namri was not at first a hypocrite in his praise, because he was of the Kharijite school of thought, and after his conversion to Shiism his praise of Rashid became a dissimulation and dissimulation.

References

المصادر والمراجع: بعد القرآن الكريم.

- هدارة، محمد (1963م)، اتجاهات الشعر العربي في القرن الثاني الهجري، دار المعارف، االقاهرة.

- الزركلي، خير الدين (2002م)، الأعلام، دار العلم للملايين، بيروت.

- العاملي، محسن (د.ت.)، أعيان الشيعة، دار التعارف للمطبوعات، بيروت.

- الأصفهاني، علي (1969م)، الأغاني، طبعة دار الشعب، القاهرة.

- القمي، محمد(1400هـ)، آمالي الصدوق، مؤسسة الأعلمي، بيروت.

- المرتضى، علي (1954م)، أمالي المرتضى، دار إحياء الكتب العربية، بيروت.

- الجسماني، عبد العلي (1998م)، الأمراض النفسية، الدار العربية للعلوم، بيروت.

- السمعاني، عبد الكريم (1988م)، الأنساب، دار الجنان، بيروت .

- المجلسي، محمد (1983م)، بحار الأنوار، باقر ، دار إحياء التراث العربي، بيروت.

- ضيف ، شوقي (1426هـ)، تاريخ الأدب العربي العصر العباسي الأول، نشر ذوي القربى، قم.

- فروخ، عمر (1981م)، تاريخ الأدب العربي الأعصر العباسية، دار العلم للملايين، بيروت.

- البغدادي، أحمد (1997م)، تاريخ بغداد، دار الكتب العلمية، بيروت.

- المرزباني، محمد (1993م)، تلخيص أخبار شعراء الشيعة، شركة الكتبي، بيروت.

- ابن حزم، علي (1962م)، جمهرة أنساب العرب، دار المعارف، القاهرة .

- العسكري، الحسن (1994م) ديوان المعاني، دار الكتب العلمية، بيروت.

- القيرواني، إبراهيم (1953)، زهر الآداب وثمر الألباب، دار إحياء الكتب العربية، لبنان.

- ابن قتيبة، عبد الله (1997م)، الشعر والشعراء، دار الأرقم ابن أبي الأرقم، بيروت .

- العشاش، الطيب (1981م)، شعر النمري، دار المعارف للطباعة، دمشق.

- الشكعة، مصطفى (1986م)، الشعر والشعراء في العصر العباسي، دار العلم للملايين، بيروت .

- ابن معتز، عبد الله (د.ت.)، طبقات الشعراء، دار المعارف، القاهرة.

- السماوي، محمد (2001م)، الطليعة في شعراء الشيعة، دار المؤرخ العربي، بيروت.

- المصلاوي، علي (2012م)، الطفيات المقولة والأجراء النقدي، العتبة الحسينية الشؤون الفكرية والثقافية، كربلاء.

- النجار، أحمد (1975م)، العتابي أديب تغلب في العصر العباسي، دار الفكر العربي، القاهرة.

- الآمدي، عبد الواحد (د.ت.)، غرر الحكم ودرر الكلم للإمام علي عليه السلام، .مكتب الإعلام الإسلامي، قم.

- الكتبي، محمد (1974م)، فوات الوفيات، دار صادر ، بيروت.

- الكليني، محمد (1365هـ)، الكافي، دار الكتب الإسلامية، طهران.

- طيفور، أحمد (1949م)، كتاب بغداد، نشر عزت العطار الحسيني، مصر.

- الثعالبي، عبد الملك (1997م)، لباب الآداب، دار الكتب العلمية، بيروت.

- ابن منظور، مجمد (1988م)، لسان العرب، دار أحياء التراث العربي، بيروت.

- القوسي وآخرون، عبد العزيز (1985م)، مخاوف الأطفال، دار المطبوعات الجديدة، الإسكندرية.

- القضاعي، محمد (1986م)، مسند الشهاب، مؤسسة الرسالة، بيروت.

- الشحيمي، محمد (1994م)، مشاكل الأطفال كيف نفهمها، دار الفكر اللبناني، القاهرة .

- الحموي، شهاب الدين (1993م)، معجم الأدباء، دار الغرب الإسلامي، بيروت.

- الحموي، شهاب الدين (1410هـ)، معجم البلدان، دار الكتب العلمية، بيروت.

- عبد الرحمن، عفيف (2000م)، معجم الشعراء العباسيين، دار صادر، بيروت.

- صليبا، جميل (1982م)، المعجم الفلسفي، دار الكتاب اللبناني، بيروت .

- زكريا، أحمد ( 1979م)، معجم مقاييس اللغة، دار الفكر، بيروت.

- الراغب، الحسين (1362هـ)، المفردات في غريب القرآن، المكتبة المرتضوية، طهران.

- ابن الجوزي، عبد الرحمن (1992م)، المنتظم في تاريخ الأمم والملوك، دار الكتب العلمية، بيروت.

- الصنعاني، يوسف (1999م)، نسمة السحر في ذكر من تشيع وشعر، دار المؤرخ العربي، بيروت.

- الصالح، صبحي (1412هـ)، نهج البلاغة، تحقيق مؤسسة الهجرة، قم.

- الجهشياري، محمد (1938م)، الوزراء والكتَّاب، مطبعة البابي الحلبي وأولاده، القاهرة .

- مسعد (2007م)، العتابي حياته وأدبه، https://www.alukah.net › literature_language › العتابي

، 3/4/2016.

Downloads

Published

2024-12-29

Issue

Section

المقالات

How to Cite

Manifestations of Fear in the Poetry of Al-Atabi ( 220 AH) and Al-Namri (190 AH) A Comparative Study. (2024). Journal of Imam Al-Kadhim College, 8(4), 32-58. https://doi.org/10.61710/V8N4165