Modeling in advertising A survey study of the impact of the personality appearing in advertising on Iraqi youth

Authors

  • م.د. علياء هاشم عبد الامير Author

Keywords:

modeling in advertising, apparent personality, persuading the audience

Abstract

Abstract :

              

The Person appearing in advertisements is one of the most important elements in with regard to its design, and it is an effective tool in achieving communication goals because it often depends on the process of stimulating the recipient’s motives towards emulating this character. The most important reasons that drive advertisers to resort to famous artists, football players, athletes, or famous cartoon characters, as well as their recruitment of persons with scientific competence to influence and persuade the recipient of the importance of purchasing the advertised product

The personality appearing in the advertisement is the core of the whole advertisement, and the recipient is attracted, affected, and remembers the advertisement based on the personality that presents it, in addition to its simulation of their personal characteristics, clothes, and actions, regardless of their suitability to the habits, customs, and values ​​of the recipient of the advertising message. This Played by the personality appearing in the advertisement considered as a model that seeks to influence the consumer behavior of the public by simulating the behavior of the personality in consuming the advertised product.

With that being said, the research aims to identify the role of this personality in conveying the advertising message and in its ability to attract attention, arouse interest, preserve information and influence the audience's preferences, as well as learn the public how to target it and benefit from the advertised products, thus prompting the public to buy the advertised good and service.

The most important finding of this study is that the personality shown in the advertisement makes the product more attractive and helps in remembering the advertisement, especially at the time of seeing the advertised product displayed in the markets, and that this personality has an important influence in learning the recipient how to use the product. As for the most prominent thing that attracts the recipient in the features of the characters shown in the advertisement, is the appearance and clothes that this character.

References

بول مسن، جون كونجر، جيروم كاجان، اسس سايكلوجية الطفولة والمراهقة ، مكتبة الفلاح للنشر والتوزيع ، 2001.

جوزيف بوجز ,ترجمة :وداد عبد الله ,فن الفرجة على الأفلام الهيئة المصرية العامة للكتاب ,القاهرة ,1995 .

حاتم سليم علاونة، واخرون دور الإعلانات التلفزيونية في التنشئة الاجتماعية لأطفال ما قبل المدرسة دراسة ميدانية على عينة من أولياء الأمور في محافظة ، إربد، بحث منشور موقع كلية الإعلام، جامعة اليرموك، اربد ،2011.

حسن عماد مكاوي ، ليلى حسين السيد ، الاتصال ونظرياته المعاصرة، الدار المصرية واللبنانية للنشر، القاهرة ،2004.

حلمي المليجي ،علم نفس الشخصية: دار النهضة العربية للطباعة والنشر:بيروت ، 2001

حنان يوسف، صناعة الإعلان في العالم العربي، (القاهرة: دار اطلس للنشر والانتاج الاعلامي) ، 2007

حنان يوسف، صناعة الإعلان في العالم العربي، (القاهرة: دار اطلس للنشر والانتاج الاعلامي) ، 2007.

خلدون عبد الله ، الاعلام وعلم النفس ، دار اسامة، عمان ، 2010

رمضان محمد القذافي ، عبد السلام بشير الدويبي ،علم النفس الاجتماعي ،المكتب الجامعي الحديث ،الاسكندرية –مصر ،2010 م

ريم عمر شرتيح ، لإعلان الالكتروني مفاهيم واسترتيجيات معاصرة ، دار التربية الحديثة – دمشق ، 2017،

سهير فارس السوداني ، البرامج التلفزيونية وقيم الأطفال ، دار كنوز المعرفة العلمية للنشر والتوزيع ، عمان ، 2009

صفوت العالم ، عملية الاتصال الإعلاني ، مكتبة النهضة المصرية للطباعة والنشر / ط6، القاهرة، 2004

عبد الرحمن عزي، دراسات في نظرية الاتصال، مركز دراسات الوحدة العربية،عمان ،2003

عفراء ابراهيم خليل العبيدي، طبيعة العلاقة الارتباطية بين التعاطف والسلوك العدواني "دراسة ميدانية لدى عينة من طلبة المرحلة المتوسطة في مدارس بغداد الرسمية" بحث منشور، مجلة جامعة دمشق –المجلد 27 - العدد الثالث و الرابع- 2011.

عماد زغلول ،علي الهنداوي ، مدخل إلى علم النفس ، دار الكتاب الجامعي ، 2014

فاطمـة شـعبان محمـد حسـن صـالح، دور الإعلان التلفزيـوني فـي توجيـه سـلوك المـراهقين، دراسـة تطبيقيـة علـى المـراهقين المصـريين، رسـالة 6 ماجستير، قسم الدراسات الإعلامية، معهد البحوث والدراسات العربية، المنظمة العربية للتربية والثقافة والعلوم، 2004.

كامل محمد محمد عويضة ،علم نفس الشخصية ، دار الكتب العلمية ،بيروت ، 1996.

محسن علي الدلفي ، الشامل في التربية وعلم النفس ، مكتبة المجتمع العربي ، عمان ، 2014

محمد جاسم محمد ، نظريات التعلم ، عمان: دار الثقافة للنشر والتوزيع , 2004

محمد رضوان ,( دراسة حول الإعلانات التجارية في المؤسسات التلفزيونية ) مجلة اتحاد إذاعات الدول العربية ,عدد خاص ,تونس ,1999 .

محمد منير حجاب : أساسيات البحوث الإعلامية و الإجتماعية ، القاهرة ، دار الفجر للنشر والتوزيع ، 2003 م ، ص 78 .

محمود احمد مزيد : التلفزيون والطفل (اثر الإعلانات في اكساب الأطفال ماقبل المدرسة لبعض المارات الاجتماية ) الدار العالمية للنشر والتوزيع ،القاهرة ، 2008

مكتبة النهضة المصرية للطباعة والنشر، ط4، القاهرة ، 2004

نبيل محمد توفيق السمالوطي ، الدراسة العلمية للسلوك الاجرامي ، جدة : دار الشروق ، 1983.

هادي نعمان الهيتي ، الاعلام والطفل ، عمان: دار أسامة للنشر، 2007

ولبر شرام واخرون ، التلفزيون واثره في حياة اطفالنا ن ترجمة زكريا سيدحسن ، الدار المصرية للنشر ، القاهرة ،1965.

يحيى الرافعي، نظريه بندوره لتعلم المعرفي بالملاحظة، اطروحة الدكتوراه في علم النفس غير منشوره، جامعة ام القرى ،1424ه.

يوسف مراد ، مبادئ علم النفس العام ، دار المعارف ، القاهرة،ط2 ، 1954م

Published

2023-03-31 — Updated on 2023-10-20

Versions

How to Cite

Modeling in advertising A survey study of the impact of the personality appearing in advertising on Iraqi youth. (2023). Journal of Imam Al-Kadhim College, 7(1), 326-346. https://ojs.iku.edu.iq/index.php/JICK/article/view/35 (Original work published 2023)